Logo Hessing Supervers
Nieuws

Een jaar AX bij Hessing: hoe gaat het nu?


In 2018 veranderden we bij Hessing van ERP (Enterprise resource planning)-systeem. Een ERP-systeem zorgt ervoor dat bedrijfsprocessen geautomatiseerd worden, waardoor de productiviteit wordt verhoogd en kosten kunnen worden verlaagd. ERP kan helpen om maximaal te voldoen aan klantwensen. Bij Hessing zorgt het nieuwe systeem ervoor dat het operationele en logistieke proces nog efficiënter verloopt. We zijn nu ongeveer een jaar verder na de implementatie en Sjors Bakker, Incident & Release Manager, vertelt hoe het nu gaat, waarom dit systeem voor Hessing zo belangrijk is en hoe zijn team ervoor zorgt dat dagelijks alles goed blijft draaien.

 

Een goedwerkend systeem als AX is heel belangrijk voor een bedrijf als Hessing. Sjors: “We zijn een minutenbedrijf, elke minuut in de groentewereld is er één. Om een voorbeeld te noemen, onze klanten eisen van ons dat de bestelde producten om een bepaalde tijd binnen zijn. Door AX redden we dat. Als we alles op een kladblokje zouden doen, was het een heel ander verhaal. Door AX kunnen we beter voldoen aan de eisen en wensen van onze klanten.”

 

Het systeem wordt voor het hele proces gebruikt: van de inkoop van grondstoffen tot het schap van de supermarkt. “Het is een heel efficiënt systeem, het stelt ons in staat om inzicht te hebben in alle stapjes van ons proces. Neem als voorbeeld boerenkool: wij plaatsen de order, deze komt binnen bij goederen, wordt ingescand en komt op voorraad te staan. Vervolgens gaat het de productie in, naar de expeditie (cold store), de vrachtauto in en uiteindelijk belandt het in de supermarkt. Nog een voorbeeld: stel, wij kopen 1000 kilo boerenkool in maar onze planning geeft aan op basis van de bestellingen 2000 kilo nodig te hebben, dan wordt dat door AX allemaal automatisch geregeld. Maar ook de voorraden van verpakkingsmateriaal worden zo bijgehouden.”

 

Sjors werkt al 16 jaar bij Hessing en merkt dat het bedrijf een enorme groei heeft doorgemaakt de afgelopen jaren. “Ik heb die groei mogen meemaken, dat is heel bijzonder. We zijn bij Hessing eigenlijk probleemloos overgegaan op dit nieuwe systeem. Dat is voor ons en onze klanten heel belangrijk. De uitdaging van een nieuw systeem zit hem voor een groot deel in de omschakeling voor het personeel. Normaal gesproken heb je wel een half jaar tot een jaar nodig voordat iedereen er helemaal aan gewend is. Dat proces hebben we versneld door onder andere goede trainingen aan te bieden. We kijken dus heel positief terug op het afgelopen jaar, en ik ben trots op mijn team. Deze mijlpaal hebben we samen bereikt!”

 

Wil je ook meegroeien met Hessing? Kijk voor onze vacatures op www.werkenbijhessing.nl.